28.1.08

Kitchen Cabinet For You- interior design

Assalamualaikum..slamat petang..topik kali ni pling aku suke...pasal interior...
Topik interior yng pertama aku nak msukkan kali ni adalah pasal kitchen.....
semua orang nak dpur yng lawa...smpaikan rasenya nak tido kat dpur je....
kat bwah ni ada contoh design yng lawa2 untuk tatapan anda...pilih yng mana berkenan di ati...nnti bagitau ..aku buatkan...haha..mcam pndai je menukang...dlm compter bleh la...

kalau anda ni jenis yang tak nak pikir sangat..boleh beli yang dah siap terus...macam kai ikea...bagi anda yang pikir sangat pasal dapur anda tu..boleh jugak dapatkan design dari kilang ke..rumah sape2 ke..yang anda pikir menarik..lepas tu ubah mengikut kesesuaian..untuk mengubah atau design sendiri kabinet dapur anda sendiri...banyak benda anda kena tahu dan ambik tahu...




Perkara pertama anda kena buat2 pikir adalah kosnya...berape banyak anda nak perabih duit untuk dapur idaman...lepas tu kena tengok keluasan dapur anda...kalau dapur kecik..anda kenalah pilih warna finishing yang cerah skit...baru nampak macam padang bola..kalau dapur anda besar sangat...tak susah sangat nak pikir..pikir nak tambah kos je la....



Apabila ruang dah ada..tengok susunan yang sesuai...kat mana anda nak masak...kat mana anda nak letak peralatan elektrik,sink dan perkakas lain..biar susunan ni sesuai dan anda selesa semasa anda di dapur..ruang yang mane anda banyak guna...ruang yang kurang digunakan..asingkan ruang aktif dan ruang pasif...



Satu perkara lagi yang anda perlu tahu..adalah bahan yang anda ingin gunakan mengikut kos anda...ada 2 bahan yang biasa digunakan iaitu logam dan kayu...tetapi kebanyakan memilih kayu...sebab nampak cantik dan mudah nak dikerjakan...ketahanan bahan juga penting...60%-70% kos membuat kabinet dapur adalah melibatkan pintu kabinet..tidak termasuk perkakasan elektrik...

Pemilihan countertop juga penting...mengikut kesesuaian anda dan kos..banyak material yang boleh digunakan seperti granite..kayu..konkrit..batu kapur dan engineered stone..jadual di atas menunjukkan jenis2 dan kos...


Bagi menyerlahkan interior dapur yang menarik..pemilihan material lantai juga perlu dititikberatkan..kebanyakan aktiviti di dapur adalah dalam keadaan berdiri...jadi lantai yang betul2 sesuai dan x licin..material yang boleh digunakan adadalah seperti kayu..ceramic tile..vinyl dan sbagainya...

Berbalik kepada kabinet tadi...tidak kira jenis kabinet yang macam mane yang anda pilih..benda yang anda kena lebih teliti adalah kualiti hinges...pintunya...sistem drawer..dan finish..




2 comments:

Jojo said...

Hello there,...I do not understand this but I like the pictures. I like kitchens honestly. Take care.

Live Love Life- Jojo

Website designer India said...

this is really nice post.